Przegląd Prasy.
VIP
Dołączył: Wto Sie 16, 2005 17:29 Posty: 1697 Skąd: --
|
Wysłany: Wto Wrz 09, 2008 10:11 Temat postu: Most dla Pomorza w Kwidzynie |
|
|
Most dla Pomorza w Kwidzynie
Najbardziej potrzebny most w regionie ma powstać do 2011 r. Przeprawa na Wiśle w Kwidzynie ułatwi komunikację blisko 200 tys. osób mieszkających na terenach przedzielonych rzeką i podłączy Powiśle do gospodarczego systemu Trójmiasta
Most na Wiśle skróci drogę z Gdańska do Kwidzyna o kilkanaście kilometrów i podłączy mieszkańców południowo-wschodnich powiatów Pomorza do autostrady A1. Dzięki temu czas przejazdu do Kwidzyna spadnie średnio o pół godziny. Skorzystają na tym nie tylko duże zakłady mieszczące się w Kwidzynie (m.in. International Paper, Jabil), które codziennie wysyłają dziesiątki tirów z towarami, ale i mieszkańcy Trójmiasta, dla których otworzy się nowy rynek pracy i usług.
Ponad dziesięcioletnie starania samorządów i firm z okolic Kwidzyna o wybudowanie mostu na Wiśle tym razem mogą zakończyć się sukcesem. Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk ogłosił wczoraj w Kwidzynie harmonogram prac. - Wybrany został wariant mostu z niskimi pylonami, który umożliwia zastosowanie nowatorskiej technologii budowy, co spowoduje, że będzie gotowy w ciągu dwóch lat od rozpoczęcia budowy - mówi "Gazecie" minister Grabarczyk. - Do końca roku powinien być opracowany szczegółowy projekt techniczny, zaś w przyszłym roku rozpisany zostanie przetarg i rozpocząć się mogą pierwsze prace.
Jeśli terminy zostaną dotrzymane, pierwsze samochody przejadą nad Wisłą w 2011 r. Obiekt ma kosztować 170 mln zł, a więc znacznie mniej, niż na początku wakacji, kiedy mówiono o kwocie 500 mln zł.
- Cieszę się bardzo, wreszcie padły konkretne daty i przedstawiono harmonogram prac - cieszy się Jerzy Kozdroń, poseł PO z Kwidzyna.
- Jesteśmy blisko powstania najważniejszego mostu dla integracji województwa - mówi wicemarszałek województwa Mieczysław Struk.
Pieniądze na przeprawę nie zostaną wpisane do przyszłorocznego budżetu państwa. Środki na inwestycję mają się jednak znaleźć w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przedstawienie nowego wariantu budowy oznacza, że trwające konsultacje społeczne i środowiskowe do poprzedniego projektu przeprowadzono niepotrzebnie. Procedury trzeba będzie rozpocząć na nowo.
W spotkaniu z ministrem uczestniczył wczoraj eurodeputowany Janusz Lewandowski z PO. - Minister słownie poręczył za decyzję o rozpoczęciu budowy - ocenia Lewandowski. - Będąc świadkiem dziesięcioletnich bojów o most, zacząłem wierzyć, że teraz powstanie. Tym bardziej że o sprawie nie mówi się bezpośrednio przed wyborami, jak czyniono to dawniej.
- Jeżeli jest to tylko kolejna obietnica przedwyborcza, to PO słono zapłaci za nią podczas wyborów - przestrzega Patryk Demski (PiS), radny sejmiku z Kwidzyna.
Gazeta o moście
20 maja 2008 r. napisaliśmy, że blisko 200 gości zaproszonych na specjalną konferencję nie doczekało się ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, który miał przedstawić pomysł na budowę mostu na Wiśle w Kwidzynie. Resort nie miał wtedy realnego pomysłu na budowę mostu. - Nie odpuścimy tej sprawy, będziemy interweniować u premiera Donalda Tuska - nie krył irytacji szef pomorskiej PO marszałek Jan Kozłowski.
W komentarzu redakcyjnym napisaliśmy: "Zawstydzająca historia z odwołaniem ministerialnej wizyty w Kwidzynie świadczy nie tylko o tym, że sprawy Pomorza nie są dostatecznie poważnie traktowane przez rząd PO. To oznaka, że resort infrastruktury najzwyczajniej nie wie, jak sfinansować budowę mostu. (...) Chyba nadszedł czas, by region o najwyższym w kraju poparciu dla PO przeszedł do opozycji, by zmusić ministerstwo do pracy".
- Po tamtym tekście zrobił się taki dym w ministerstwie i kręgach rządowych, że minister poczuł się zobowiązany załatwić sprawę - ocenia Jerzy Kozdroń, poseł PO. - Urzędnicy pewnie przewidywali, że uda im się powiedzieć coś na okrągło, a tu spotkali się z ostrym oczekiwaniem na konkrety.
- Poprosiłem ministra Grabarczyka, żeby jednak wybrał się do Kwidzyna - mówił wczoraj w Radiu Gdańsk Sławomir Nowak, szef gabinetu politycznego premiera.
Źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto 2008-09-09 |
|